التكوين البديعي في شعر عبد الكريم السبعاوي "دراسة سيميائية"

أبو حطب, دينا سليمان حسن (2017) التكوين البديعي في شعر عبد الكريم السبعاوي "دراسة سيميائية". Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
التكوين البديعي في شعر عبد الكريم السبعاوي.pdf - Submitted Version

Download (1MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

يعالج هذا البحث المكونات البديعية في شعر عبد الكريم السبعاوي ، والكشف عن الأبعاد الدلالية والجمالية التي تؤديها ،والبحث عن مدى تأثير هذه الفنون في الخطاب الشعري، كما يسعى هذا البحث إلى إثبات أن البديع ليس مجرد محسنات تضاف إلى الكلام بل أنه يعد عنصرًا بنائيًا يسهم في سبك النص وحبكه . فجاءت هذه الدراسة على امتداد فصولها الثلاثة تتعقّب الفنون البديعية في محاولة للكشف عن وظيفته الدلالية والجمالية . فبدأت حديثها في الفصل الأول عن: البديع القائم على التكرار وأنواعه (الجناس - التكرار الخالص)، وقدرته الفائقة في خلق إيقاع النصوص الشعرية وضبطها ،بما يحقق نوعًا من الانسجام الذي يتناسب مع الحالة الانفعالية للمتلقي .ودوره في شد المتلقي إلى العنصر المكرّر، والكشف عن دلالة النص، وإبراز دور المبدع في بلورة التجربة الشعرية، وتعضيد التماسك النصي وتقوية نسيج النص الشعري، وفي اعتباره وسيلة يعتمد عليها النّاقد في الكشف عن أغوار ومستويات النص الشعري. وتناولت الدراسة في الفصل الثّاني الحديث عن: البديع القائم على التقابل وأشكاله :( التقابل الحاد-والتقابل المتدرج)، ودور كل منهما، فالتقابل الحاد الذي لا يقبل خيارًا ثالثًا ، ولا يقبل التدرج أو التفاوت تكمن قيمته في إحداث النغم النابع من تآلف السياقين واشتراكهما في انتاج دلالة واحدة – على الرغم من تنافر المعاني – تصب في حقل دلالي واحد، محدثة في ذلك قيم جمالية ودلالية، تجذب المتلقي وتدفعه ليشارك في عملية تأويل الخطاب الشعري. أما التقابل المتدرج تتجلّى أهميته فيما يحدثه من إيقاع موسيقي نابع من قدرته على التعدُّد والتّلون، وفي إنتاجه للدلالات الإيحائية التي لها أثرها في إيضاح المعنى ، وتسريع الفهم وجذب انتباه المتلقي إلى النص الشعري. كما تناولت الدراسة في الفصل الثالث: الظواهر البديعية التي تحمل أبعادًا تداولية، وتخاطب التكوين النفسي للمتلقي مثل: (الاقتباس والتضمين– التقسيم– العكس – التورية - وسوق المعلوم مساق غيره ....إلخ)، وآلية عمل كل منها؛ لتحقيق الوظائف: (التواصلية الإبلاغية – والحجاجية التأثيرية – والجمالية والدلالية). ومن أهم النتائج التي توصل إليها هذا البحث: أن علم البديع يمثّل مفتاحّا للدراسات الحديثة ، وذلك لأنه يتغلغل في جميع المستويات : الصوتية والصرفية والدلالية والنحوية . وأن السّبعاوي ببراعته وصدق تجربته وفّق في توظيف الفنون البديعية في أشعاره ،كونها عناصر بنائية مهمة تدخل في بناء هيكل النص الأدبي ، كما أنها تحقق سبك النص وحبكه ، كما وفّق في تأديتها للوظائف الدلالية والجمالية والتداولية . وتوصي الباحثة : بإعادة النظر إلى علم البديع كونه ميدانًا خصبًا للدراسات الأكاديمية اللغوية منها والبلاغية والأسلوبية . ABSTRACT: This research addresses the creative components of Abdul Karim Al-Sabawi's poetry, revealing the semantic and aesthetic dimensions that it performs, and searching for the extent of the influence of these arts in the poetic discourse. This research also seeks to prove that Badi'a is not merely an addict, Casting text and love. This study, along its three chapters, follows the art of fiction in an attempt to reveal its semantic and aesthetic function. I began her talk in the first chapter about: Bdaia based on the repetition and types (gantry - pure repetition), and its ability to create the high rhythm of poetic texts and control, to achieve a kind of harmony that is appropriate to the emotional state of the recipient. To highlight the role of the creator in the crystallization of the poetic experience, and to strengthen the textual coherence and strengthen the texture of poetic text, and to be a reliable means of criticism in the disclosure of the depths and levels of poetic text. In the second chapter, the study deals with the following: - Badea, which is based on correspondence and its forms: (the sharp encounter - and the gradual correspondence), and the role of each. The sharp encounter, which does not accept a third option, does not accept gradualism or inequality. The production of a single indication - despite the ambivalence of meanings - flows into one semantic field, bringing up aesthetic and semantic values that attract the recipient and push him to participate in the process of interpreting the poetic discourse. The gradual encounter is reflected in the musical rhythm that stems from its ability to multiply and colorize, and in its production of suggestive connotations that have an effect in clarifying the meaning, accelerating the understanding and drawing the attention of the recipient to the poetic text. The study also dealt with the third chapter: the phenomenal phenomena that carry the dimensions of deliberation, and addresses the psychological composition of the recipient such as: (citation and inclusion - division - opposite - pictorial - and the market knowledge etc ... etc) Communicative communication - and epistemological - aesthetic and semantic .) One of the most important findings of this research is that the science of Budaiya represents a key to modern studies, because it permeates all levels: vocal, morphological, semantic and grammatical. Al-Sabawi is distinguished by his brilliance and his experience in the use of fair arts in his poems, as they are important structural elements in building the structure of the literary text, as well as the realization of the text and his love, as in the performance of the symbolic, aesthetic and deliberative functions. The researcher recommends: to reconsider the science of Budaiya as a fertile ground for academic studies, including linguistic and rhetorical and stylistic.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > PN0080 Criticism
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 25 Sep 2018 07:31
Last Modified: 25 Sep 2018 07:31
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1000

Actions (login required)

View Item View Item