اتجاهات طلبة تعليم المرحلة الأساسية في جامعة الأقصى نحو المساقات المرتبطة بالرياضيات وعلاقتها باتجاهاتهم نحو تدريس الرياضيات

جودة, موسى محمد (2017) اتجاهات طلبة تعليم المرحلة الأساسية في جامعة الأقصى نحو المساقات المرتبطة بالرياضيات وعلاقتها باتجاهاتهم نحو تدريس الرياضيات. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.1). pp. 325-354. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. موسى جودة 11.pdf - Published Version

Download (486kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف هذا البحث التعرف إلى اتجاهات طلبة تعليم المرحلة الأساسية في جامعة الأقصى نحو المساقات المرتبطة بالرياضيات وعلاقتها باتجاهاتهم نحو تدريس الرياضيات، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، أما مجتمع البحث فقد تكون من جميع طلبة المستوى الرابع من قسم تعليم المرحلة الأساسية في كلية التربية جامعة الأقصى وعددهم في الفصل الثاني 2014- 2015م هو (548) طالبا وطالبة، تم سحب منهم عينة عشوائية طبقية بنسبة (20%) فكان عدد أفراد العينة (110) طالبا وطالبة، وقد طبق الباحث عليهم أداتي البحث وهما مقياسين للاتجاهات نحو المساقات الجامعية المرتبطة بالرياضيات ونحو تدريس الرياضيات في المستقبل، وهما من إعداد الباحث، وقـــد أظهرت نتائج البحث أن اتجاهات الطلبة نحو المساقات الجامعية المرتبطة بالرياضيات عموماً بلغت (61.4%) وهو مستوى متوسط، أما نسبة مستوى الاتجاه نحو تدريس الرياضيات كمهنة بلغت عموماً (66.4%) وهو مستوى متوسط أيضاً، كما أظهرت النتائج أنه كلما زاد الاتجاه نحو مساقات الجامعة المرتبطة بمادة الرياضيات زاد الاتجاه نحو تدريس الرياضيات كمهنة للمستقبل والعكس صحيح، أي وجود علاقة طردية بينهما بمعامل ارتباط (0.402)، وأخيراً أظهرت النتائج وجود فروق في مستوى اتجاهات الطلبة على مقياسي الاتجاه تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث في أداتي البحث، وبناءً على نتائج البحث تم تقديم التوصيات الملائمة . Abstract : Teach basic school students at Al-Aqsa University attitudes towards courses related to mathematics and its relationship with their attitudes toward teaching of mathematics. This research aims to identify the attitudes for students of the department teach basic stage at Al-Aqsa university about courses related to mathematics and its relationship to their attitudes towards teaching mathematics, researcher has used the descriptive approach, and the research community may be of all students in the fourth level of the department teach basic stage in the college of education, Al-Aqsa university and numbered in the second quarter 2014- 2015 is (548) students, were withdrawn them stratified random sample (20%) were numbered sample (110) students, has been applied researcher them the two tools of research and are two measures of attitudes towards university courses related to mathematics and towards the profession of teaching mathematics future, and are prepared by the researcher, and the search results showed that students' attitudes towards university courses generally associated with mathematics was (61.4%) which is the average level, and the level direction proportion to the teaching of mathematics as a profession generally was (66.4%) which is the average level also, as the results showed that as the trend has increased about courses of university-related material math increased trend towards the teaching of mathematics as a profession for the future, and vice versa, that is a positive relationship between them by a factor of correlation (0.402), and finally the results revealed differences in the level of students' attitudes on measurements of direction due to the variable sex in favor of females the two tools in the research, based on the search results have been to make appropriate recommendations.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 07:25
Last Modified: 12 Mar 2018 10:52
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/100

Actions (login required)

View Item View Item